Så här funkar det på Friskis-passen

• Kom i god tid, minst tio minuter innan passet börjar.
• Ha med dig rena gympaskor och lämpliga träningskläder. Gärna också en flaska vatten och kanske en liten handduk att torka svetten med om du valt ett jobbigare pass.
• Du blir mottagen av Friskis värdar i röda kläder, som du kan fråga om vad som gäller på just det pass du valt.
• Sedan är det bara att kliva in i träningssalen och vänta på att ledaren drar i gång passet.
• Dags att ha kul och svettas lite! Det finns inga krav på prestation – du väljer själv hur mycket du vill ta i och vad du vill göra. Om något är för svårt eller tungt, kan du välja alternativa rörelser.
• Alla pass avslutas med stretching och ibland även annan nedvarvning. 
• Efter passet kan du gå ut i vinterkvällen och känna dig lagom trött och riktigt nöjd.

Dusch och omklädning
I vår lokal på Åda finns ingen dusch och begränsade möjligheter att byta om, så kom gärna ditt omklädd.
I övriga jympasalar finns omklädningsrum och duschar.


Vett o etikett

Tänk på det här när du tränar hos oss!

• Värdesaker tas med in i träningshallen. 
• Rena skor för alla och schysst bh för tjejer.
• Barn får vistas inne i träningslokalen och bör sitta stilla och respektera tystnaden. På våra lugnare och stillsammare pass, som Yoga och Flex soft, är det bra om barn vistas utanför träningslokalen, för att träningsupplevelsen ska kunna tas in till fullo.
• Visa gärna upp ditt medlems/ träningskort för värd eller ledare.
• Högt ljud? Om du är ljudkänslig, kolla var ljudtrycket är som högst och sök dig till att stå utanför den zonen. Om du inte vet var, fråga värd eller ledare.
• Torka av alla grejer som du använt: cykelsadel, handtag, stång, vikt, bollar, mattor. Spray och papper finns.


"Örat" i våra lokaler

I våra träninglokaler finns ett elektroniskt "öra" som visar med grönt, gult och rött ljus om ljudet i högtalarna är lagom, på gränsen eller för högt. 
Hur man upplever ljudet varierar från person till person – men också beroende på var i lokalen du står. Pröva med att byta plats om du upplever ljudet som störande. Det finns också öronproppar i alla salar. Säg till värden om du får obehag.

Enligt lag är det okej att:
• Arbeta i upp till 85 dB i åtta timmar.
• Jympa i 92-105 dB i två timmar.